Divan Edebiyatı Kazanım Testi I Bu yazı Aralık 21, 2020 tarihinde admin tarafından yazılmıştır. Divan edebiyatı testi, 10. sınıf ve AYT konusu olan "Divan Edebiyatı" ile (Genel Özellikler ve Gazel) ilgili kazanımları içeren denememizin önerilen süresi 40 dakikadır. Sürenizin sonunda, "Bitir" butonuna tıklayıp anında sonucunuzu görebilirsiniz. Testin tüm hakları simitcay.com'a aittir. DİĞER KAZANIM TESTLERİMİZE ULAŞMAK İÇİN TIKLAYIN Adınız, Soyadınız, Sınıfınız Okulunuz Sonuçların ulaşmasını istediğiniz e-posta (isteğe bağlı | Not: Sonuç e-postası spama düşebilir.) 1. soru Fuzûlî rind-i şeydâdır hemîşe halka rüsvâdırSorun kim bu ne sevdâdır bu sevdâdan usanmaz mıYukarıdaki altı çizili kelime divan edebiyatındaki hangi kavramla ifade edilebilir? Matla Makta Musammat Mahlas Müsemmen None 2. soru Beni candan usandırdı cefâdan yâr usanmaz mıFelekler yandı âhımdam murâdım şem’i yanmaz mı Bu beyitte geleneksel olarak divan edebiyatında var olan sevgiliden şikâyet etme retoriği işlenmiştir. Şair cevabını bildiği bir soruyu sorarak şiire etkili bir giriş yapmış ve böylelikle ---------------------- sanatını icra etmiştir. Görüldüğü gibi şiirde Fuzûlî sevgilinin acı çektiren ve cefadan bıkmayan bir yapısı olduğundan yakınmaktadır. Sanatçı, bunu daha iyi yansıtabilmek için şiirde kelime tekrarlarına başvurmuş ve usanmak fiilini birden çok kullanarak tekrir sanatı yapmıştır. Beytin devamında şair, çektiği ızdırap yüzünden gökyüzünün dahi yandığını ancak istekleri için bir mumun/kandilin dahi yanmadığını belirtmektedir. Görüldüğü üzere ikinci dizede de tecahülüarif sanatı kullanılmış, ayrıca murat ve cefa gibi zıt çağrışımlı kelimelerden yararlanılarak --------------- sanatı yapılmıştır.Yukarıdaki boşluklara getirilmesi gereken kelimeler aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir? İstifham-İştikak Tecahülüarif-Hüsnütahlil Tecahülüarif-Tezat Açık istiare-Tezat Kapalı istiare-Tezat None 8. soru Aşağıdakilerden hangisi divan edebiyatı nazım şekillerinden biridir? Mani Varsağı Semai Gazel Deme None 9. soru Döneminde “Sultânü’ş-Şu’arâ (Şairler Sultanı)” olarak anılmıştır. Ancak babasının sesinin çirkinliği nedeniyle Kargazade lakabıyla da muhatap olmuştur. Divan şiirinin geleneksel çizgisini devam ettiren ve yeni bir felsefe arayışında olmayan bir şairdir. Şiiri duygu yönünden zengin olmakla birlikte ondaki lirizm coşkun bir düzeyde değildir. Yukarıda özellikleri verilen şair aşağıdakilerden hangisidir? Fuzuli Baki Nedim Nabi Mevlana None 5. soru Divan edebiyatı, XIII. yüzyılda ------------------ ile başlayıp XIX. yüzyıla kadar varlığını devam ettirmiştir. Saray edebiyatı, klasik edebiyat, yüksek zümre edebiyatı gibi değişik adlarla anılan bu edebiyat için en yaygın kullanılan isim divan edebiyatıdır. Bu adlandırmada şairlerin, eserlerini “divan” adı verilen bir kitapta toplamaları etkili olmuştur.Yukarıdaki boşluğa aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? Nedim Hoca Dehhani Mevlana Fuzuli Baki None 6. soru Aşağıdakilerden hangisi divan edebiyatı için doğru değildir? Kulak için kafiye anlayışı vardır. Geleneğin belirlediği kurallar içerisinde Arapça-Farsça kelime ve tamlamaların sıkça kullanılır. Ağır, sanatlı, süslü söyleyişlere yer verilir. Mazmun adı verilen kalıplaşmış sözler bulunur. Soyut konuların daha çok işlenir. None 7. soru Aşağıdaki gazel türü ve şair eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır? Fuzuli - âşıkâne Baki - şuhane Nedim - şuhane Nabi - hikemi Koca Ragıp Paşa - hikemi None 8. soru Divan edebiyatının son büyük şairi kim olarak kabul edilir? Hoca Dehhani Fuzuli Nabi Nedim Şeyh Galip None 9. soru Aşağıdaki yüzyıl-sanatçı eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır? XIV. yüzyılda Ahmedî XV. yüzyılda Şeyhi XVII. yüzyılda Fuzuli XVII. yüzyılda Nabi XV. yüzyılda Necati None 10. soru Gazel ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? Gazel, Türk edebiyatına Arap edebiyatından geçmiştir. Divan şairlerinin en çok kullandığı nazım biçimi olan gazel, metinde de görüldüğü üzere beyitlerle kurulup kafiye düzeni aa-xa-xa-xa… şeklindedir. Gazellerde beyit sayısı 33-99 arasında değişmektedir. Gazelin ilk beytine matla, son beytine makta, matladan hemen sonraki beyte hüsn-i matla, maktadan bir önceki beyte ise hüsn-i makta adı verilmektedir. Hüsn-i matla ve hüsn-i makta beyitlerinin, matla ve makta beyitlerinden güzel olması şartı aranmaktadır. None 11. soru Aşağıdaki tanımlardan hangisi yanlıştır? Şairin mahlasının bulunduğu beyte mahlas beyit denir. Gazelin en güzel beyti beytül-gazel ya da şâh-beyit olarak adlandırılır. Beyitler arasında anlam birliği bulunan gazeller yek-âhenk gazel diye adlandırılır. Beyitleri aynı güçte, değerde ve güzellikte olan gazeller için yek-âvâz ifadesi kullanılmaktadır. Gazelin matladan sonraki beytine mısra-i berceste adı verilmektedir. None 12. soru (I) Beni candan usandırdı cefâdan yâr usanmaz mı(II) Felekler yandı âhımdam murâdım şem’i yanmaz mı(III) Kamu bîmârına cânân devâ-yı derd ider ihsân(IV) Niçin kılmaz bana dermân beni bîmâr sanmaz mıYukarıdaki I ve IV beyitler arasındaki kafiyenin türü nedir? Yarım Tam Cinaslı Tunç Zengin None 13. soru Sahn-ı çemende turma salınsun sabâyılaÂzâdedür nihâl bugün berg ü bârdanBâkî çemende hayli perîşân imiş varakBenzer ki bir şikâyeti var rûzgârdan Yukarıdaki şiir parçası için aşağıdakilerden hangisi söylenemez? Bir gazelden alınmıştır. Açık istiare kullanılmıştır. Kelime hâlinde redif vardır. Kafiye kullanılmıştır. Kim tarafından yazıldığı bilinebilir. None 14. soru Nâm u nişâne kalmadı fasl-ı bahârdanDüşdi çemende berg-i dıraht i’tibârdanYukarıdaki beyit bir gazelin hangi bölümünden alınmış olabilir? Makta Hüsn-i Makta Hüsn-i Matla Matla Şah Beyit None 15. soru Eşcâr-ı bâğ hırka-i tecride girdilerBâd-ı hazân çemende el aldı çenârdanYukarıdaki beyitte sonbaharın gelmesiyle ağaçların yapraklarını döküşü ve doğanın yavaş yavaş uyumaya başlaması betimlendiğine göre bu beyit hangi şiir türüne örnek gösterilebilir? Satirik Didaktik Dramatik Pastoral Epik None 16. soru Aşağıdaki parçada yer alan yay ayraç içindeki üç noktanın parçadaki kullanılma amacı nedir?(…)Altında mı üstünde midir cennet-i âlâEl-hak bu ne hâlet bu ne hoş âb u havâdır(…)İnsaf değildir anı dünyâya değişmekGülzârların cennete teşbih hatâdır(…) Söylenmesinden hoşlanılmayan bir kelimeyi göstermemek Verilen bu beyitlerin altında veya üstünde başka beyitler de olduğunu belirtmek Eş görevli kelimeleri ayırmak Bu bölümlerde açıklama yapılması gerektiğini belirtmek Boşluk bırakmak yerine (…) işaretini kullanmak None 17. soru İstanbul şairi olarak bilinen Baki, Kanuni’nin ölümü üzerine “Kanuni Mersiyesi”ni kaleme aldı. -------------------- nazım biçimiyle kaleme aldığı bu eserini yedi bentten oluşturdu. Yukarıdaki boşluğa aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? Terkib-i bend Gazel Kaside Meseddes Muaşşer None 18. soru IBenden selâm olsun Bolu Beyi’neÇıkıp şu dağlara yaslanmalıdırOk gıcırtısından kalkan sesindenDağlar sada verip seslenmelidirIIBâğ-ı dehrin hem hazânın hem bahârın görmüşüzBiz neşâtın da gamın da rüzgârın görmüşüzAşağıdakilerden hangisi bu iki şiir arasındaki benzerliklerdendir? Yazıldıkları nazım biçimi Yazıldıkları nazım birimi Yazıldıkları dilin yalınlığı Kafiye kullanılmış olması Yazıldıkları ölçü None 19. soru Edrine şehri mi bu yâ gülşen-i Me’vâ mıdır?Anda kasr-ı pâdişâhî cennet-i a’lâ mıdır?Yukarıdaki şiir hangi ölçü ile yazılmıştır? Serbest Serbest müstezat Aruz Hece Terrarima None 20. soru Çok da mağrur olma kim meyhâne-i ikbâldeBiz hezârân mest-i mağrurun humârın görmüşüzAşağıdakilerden hangisi aşağıdaki şiirin üslubuyla ilgili bir özellik değildir? Ağır bir dille yazılmıştır. Bolca yabancı kelime vardır. Akıcı bir dille kaleme alınmıştır. Farsça tamlamalar vardır. Kibrin zararını anlatmaktadır. None Time's upTime is Up! admin
İlk yorum yapan siz olun